dj kool herc - new york - nova yorl - nova iorque - bronx - hip-hop - music - música - música pop - rapper's delight - aniversário - 50 anos

Hip-hop aos 50 anos: como as imagens, sons e movimentos deste género musical se espalharam pelo mundo

 

Em 11 de agosto de 1973, DJ Kool Herc e a sua irmã Cindy lançaram a agora lendária jam Back To School no salão de festas situado no número 1520 da Sedgewick Avenue, no Bronx, em Nova York.

A festa de Herc representou a união da música e o início de algo novo. A multidão do Bronx não queria os sons dancehall que Herc tinha começado a tocar. Pelo contrário, procurava a sonoridades soul e a percussão forte do funk. Então, Herc mudou o som e usou o interruptor principal para as luzes como uma luz estroboscópica para adicionar atmosfera. Mal sabiam eles que o seu evento seria comummente aceite pela fraternidade do hip-hop em todo o mundo como o ponto de partida do que se tornaria um dos movimentos criativos mais importantes do século passado.

Este ano, os membros da comunidade hip-hop, abrangendo várias gerações, celebrarão os elementos centrais da cultura hip-hop: graffiti, break (ou breakdancing), DJing e rap que prosperaram nos últimos 50 anos.

Embora 1973 seja reconhecido como o ano que deu origem ao hip-hop, foi apenas em 1979 que os primeiros discos de rap ligados à cultura hip-hop foram gravados. King Tim III (Personality Jock) de Fatback chegou na primavera daquele ano, seguido por Rapper’s Delight de Sugarhill Gang no final do verão. Nos três anos seguintes, uma série de gravações de rap orientadas para disco se seguiram, solidificando a cultura hip-hop por meio do vinil.

Desenvolvimento do hip-hop

Os seis anos entre 1973 e 1979 são extremamente significativos para o desenvolvimento do hip-hop. Grandmaster Flash, DJ Mean Gene, GrandWizzard Theodore, DJ Breakout e DJ Baron do The Brothers Disco], Afrika Bambaataa e Kool Herc foram pioneiros em jams de hip-hop nos respectivos bairros do Bronx. MCs e rappers, como Coke La Rock, Grandmaster Caz e M.C. G.L.O.B.E., também desenvolveram estilos de rap.

Os breakers também estavam a progredir nos movimentos de break, estilos e formas de dança em resposta ao breakbeat – as partes do disco onde o ritmo e a percussão assumem o controle. Kool Herc desenvolveu então o Merry-Go-Round, um método de continuar o intervalo utilizando duas cópias do mesmo disco, proporcionando assim um espaço musical onde os breakers podem dançar por mais tempo e de maneiras mais criativas.

Enquanto tudo isso prosperava nos Estados Unidos, demorou quase uma década até que a cultura hip-hop chegasse a outras paisagens.

Rapper’s Delight, do The Sugarhill Gang, e Christmas Rappin’ (1980), de Kurtis Blow, foram sucessos nas paradas no exterior. A identidade do hip-hop foi transportada globalmente, no entanto, pelos visuais do impressor punk Malcolm McLaren e do videoclipe Buffalo Gals do World’s Famous Supreme Team. Também foi ajudado pelo The New York City Rap Tour em 1982.

Produzindo mensagens

Ao longo da sua história, o hip-hop foi acusado de não produzir música adequada. As suas primeiras encarnações de rimas sobre discos e versões cover de bandas de estúdio de funk e disco jams para bateria eletrónica programada e amostragem digital não se encaixavam confortavelmente no cânone da música do século XX.

Os MCs foram acusados de fazer rap porque não sabiam cantar. O breakdancing era rotulado como uma moda passageira da qual as crianças cresceriam, como o ioiô ou saltar o pula-pula. O hip-hop desafiou as normas da música mainstream. No entanto, aqui estamos, regozijando-nos com um movimento cultural que continua a desenvolver-se.

O significado do hip-hop é multifacetado, mas uma das coisas mais importantes acerca dele é a sua capacidade de promover confiança, autoexpressão e formas de identidade para os seus intervenientes. Através das práticas dos elementos, os adeptos do hip-hop aprendem novas formas de fazer arte. A educação formal em artes visuais, dança e música é desnecessária, não é necessário possuir instrumentos musicais ou ter acesso a um estúdio de dança ou arte.

Aspirantes a artistas de hip-hop aprendem uns com os outros e o ethos de “cada um ensina um” – adaptado do provérbio afro-americano – aplica-se a toda a cultura. Relacionado com as ideias de identidade, o hip-hop também traz ensinamentos sobre a história negra – histórias que tradicionalmente não eram ensinadas no currículo escolar ocidental convencional. Isso é frequentemente referido como o quinto elemento do hip-hop.

No final dos anos 80, os Public Enemy e o coletivo Native Tongues trouxeram um nível de consciência social para a música rap, mas o hip-hop sempre manteve uma vantagem política e crítica.

Brother D’s, como vamos fazer a ascensão da nação negra? de 1980 é talvez o exemplo mais claro:

Meu povo, povo, povo, você não pode ver

O que está realmente a aconter?

O desemprego está alto, a habitação é péssima

E as escolas ensinam erros

Cancro da água, poluição do ar

Mas você está a festejar muito, como se simplesmente não se importasse

Mas a mais conhecida gravação de Melle. Mel com Grandmaster Flash e The Furious Five transportou letras socialmente conscientes para o mainstream com canções como New York, New York e The Message (coescrita com Duke Bootee).

A ascensão do hip-hop com consciência social foi crucial para os ouvintes. Chuck D, o seu grupo Public Enemy, e outros como Grandmaster Flash e The Furious Five, fizeram referências líricas a figuras políticas negras como Louis Farrakhan, Malcolm X e Martin Luther King.

O hip-hop sempre produziu uma contra-narrativa ao mainstream, mantendo-se fiel ao seu ethos underground. Você pode ouvi-lo na música de superestrelas como Kanye West, cujas letras do início da carreira descreviam profundamente a desigualdade racial americana. Na música Never Let me Down do seu álbum de estreia The College Dropout, onde ele fala sobre como os seus avós lutaram pelos direitos civis, acrescenta:

O racismo ainda está vivo, eles apenas o escondem

Muitos dos rappers de hoje também ainda usam esse formulário para expor a desigualdade. Artistas populares como Kendrick Lamar e Travis Scott narram histórias evocativas sobre racismo, trauma geracional, desigualdade e uma cultura delapidada. Esses artistas mainstream são feitos do mesmo tecido que os rappers mais underground como Roughneck Jihad e Worms Ali.

Com uma história de 50 anos de profundidade e suas inovações contínuas, o hip-hop pode e deve permanecer na vanguarda destas histórias pelos próximos 50 anos.

 






 

Hip-hop at 50: how the sights, sounds and moves of the music spread across the world

 

On August 11 1973, DJ Kool Herc and his sister Cindy threw the now legendary Back To School jam in the recreation room of 1520 Sedgewick Avenue in The Bronx, New York.

Herc’s party represented a coming together of music and the start of something new. The Bronx crowd did not want the dancehall sounds Herc had begun to play. They wanted soul and the tough percussion of funk. So, Herc changed up the sound and used the main switch for the lights like a strobe-light to add atmosphere. Little did they know, that his event would be commonly accepted by the hip-hop fraternity worldwide as the starting point of what was to become one of the most important creative movements of the last century.

This year, members of the hip-hop community, spanning several generations, will be celebrating the core elements of hip-hop culture: graffiti, breaking (or breakdancing), DJing and rapping that have thrived in the last 50 years.

Although 1973 is recognised as the year that gave birth to hip-hop, it was not until 1979 that the first rap records connected to hip-hop culture were recorded. Fatback’s King Tim III (Personality Jock) arrived in the spring of that year followed by Sugarhill Gang’s Rapper’s Delight in the late summer. Over the next three years, a swathe of disco-oriented rap records followed, solidifying hip-hop culture through the medium of vinyl.

Hip-hop’s development

The six years between 1973 and 1979 are hugely significant to hip-hop’s development. Grandmaster Flash, DJ Mean Gene, GrandWizzard Theodore, DJ Breakout and DJ Baron from The Brothers Disco], Afrika Bambaataa and Kool Herc were each pioneering hip-hop jams in their respective Bronx neighbourhoods. MCs and rappers, such as Coke La Rock, Grandmaster Caz and M.C. G.L.O.B.E., also developed rap styles.

Breakers were also progressing breaking moves, styles and forms of dance in response to the breakbeat – the parts of the record where rhythm and percussion takes over. Kool Herc developed the Merry-Go-Round, a method of continuing the break by utilising two copies of the same record, thus providing a music space where breakers could dance longer and in more creative ways.

While all of this thrived in the US, it was almost a decade until hip-hop culture reached other shores.

The Sugarhill Gang’s Rapper’s Delight and Kurtis Blow’s Christmas Rappin’ (1980) were chart hits overseas. Hip-hop’s identity was transported globally, however, by the visuals in punk impressario Malcolm McLaren and World’s Famous Supreme Team’s Buffalo Gals music video. It was also helped by The New York City Rap Tour in 1982.

Message making

Throughout its history, hip-hop has been accused of not producing proper music. Its early incarnations of rhymes over records and studio band cover versions of funk and disco jams to programmed drum machine and digital sampling did not sit comfortably with the canon of 20th-century music.

MCs were charged with rapping because they couldn’t sing. Breaking was labelled passing fad that kids would grow out of, like yoyoing or jumping on pogo sticks. Hip-hop challenged the norms of mainstream music. Yet, here we are, rejoicing in a cultural movement which continues to develop.

Hip-hop’s significance is multifaceted, but one of the most important things about it is its ability to foster confidence, self-expression and forms of identity for its participants. Through the practices of the elements, hip-hop adopters learn new ways of making art. Formal education in visual art, dance and music is uneeded, it is not necessary to own musical instruments or have access to a dance or art studio.

Aspiring hip-hop artists learn from each other and the ethos of “each one teach one” – adapted from the African American proverb – applies across the culture. Relating to ideas of identity, hip-hop also brings teachings of Black history – histories that were traditionally not taught through conventional western school curriculum. This is often referred to as hip-hop’s fifth element.

In the late 80s, Public Enemy and the Native Tongues collective brought a level of social consciousness to rap music, but hip-hop has always maintained a political and critical edge.

Brother D’s How We Gonna Make The Black Nation Rise? from 1980 is perhaps the clearest example:

My people, people, people, can’t you see

What’s really goin’ on?

Unemployment’s high, the housing’s bad

And the schools are teaching wrong

Cancer from the water, pollution in the air

But you’re partying hard, like you just don’t care

But the more well-known Melle Mel recording with Grandmaster Flash and The Furious Five took socially conscious lyrics to the mainstream with songs like New York, New York and The Message (cowritten with Duke Bootee).

The rise of socially-conscious hip-hop was crucial for listeners. Chuck D, his group Public enemy, and others like Grandmaster Flash and The Furious Five, made lyrical references to political Black figures such as Louis Farrakhan, Malcolm X and Martin Luther King.

Hip-hop has always produced a counter-narrative to the mainstream, staying true to its underground ethos. You can hear it in the music of superstars like Kanye West whose early career lyrics keenly described American racial inequality. Take the song Never Let me Down off his debut album The College Dropout, where he raps about how his grandparents fought for civil rights, adding:

Racism still alive, they just be concealing it

Many of today’s rappers are also still using the form to expose inequality. Popular artists like Kendrick Lamar and Travis Scott are telling evocative stories about racism, generational trauma, inequality and a broken culture. These mainstream artists are cut from the same cloth as the more underground rappers like Roughneck Jihad and Worms Ali.

With history 50 years deep and its continuing innovations, hip-hop can and should remain at the forefront of these conversations for the next 50 years.


Imagem de destaque: Rapper’s Delight was one of the first hip-hop tracks ever released (Granamour Weems Collection/Alamy)

Autor do artigo: Adam de Paor-Evans, University of Plymouth

Obs: edição original em inglês; está a ser preparada a edição com inclusão da tradução para português.


Looking for something good? Cut through the noise with a carefully curated selection of the latest releases, live events and exhibitions, straight to your inbox every fortnight, on Fridays. Sign up here.The Conversation


Adam de Paor-Evans, Research Lead at Rhythm Obscura, University of Plymouth

This article is republished from The Conversation under a Creative Commons license. Read the original article.


1ª Página. Clique aqui e veja tudo o que temos para lhe oferecer.vila nova online - diário digital de âmbito regional - famalicão - braga - barcelos - guimarães - santo tirso - póvoa de varzim - trofa - viana do castelo - esposende - som - ruído - ambiente - poluição - sustentabilidade - construção civil - economia - empresas

Pub

Pol Battle y Rita Payès abrem Devesa Sunset 2023

Adotar um Tigre para duplicar a sua população mundial

Deixe um comentário